Vi är är med som samverkanspartne och sitter i styrgruppen för projektet Extremkoll 2.0.
Syfte och mål med projektet är att bygga en plattform för aktörer som arbetar för demokratiska värden och mot våldsbejakande extremism tillsammans med/för målgruppen ungdomar 12-25 år. Plattformen som bestårav tre delar där den första delen erbjuder ett flöde med information som fylls på av organisationer som är användare och kan innehålla förfrågningar om samverkan, tips, videos, information med mera. Den andra delen är en kartläggning av alla organisationer som arbetar med dessa frågor. Vem som helst kan söka i denna kartläggning utifrån olika sökfunktioner så som exempelvis expertområden och geografisk placering. Den tredje delen på hemsidan är användarprofiler där en organisation presenterar sig själv utifrån exempelvis en kort text, bilder, vad de arbetat med tidigare med mera. Plattformen som byggs upp kommer att underhållas och uppdateras efter användarnas förfrågningar i Flammans ordinarie verksamhet
Projektet ska arrangera en informationsturné kring dataspel i fem städer i Sverige i syfte att främja ett hälsosamt spelande och motverka spelberoende bland barn och unga.
Folkbildnings Föreningen har tillsammans med Flamman ungdomarnas hus i Malmö hållit föreläsning, workshops och digital mässa kring spelberoende i syfte att främja ett hälsosamt spelande och motverka spelberoende bland barn och unga. Projektet ska även stärka kunskapen om beroendemekanismerna inom spelindustrin bland vårdnadshavare och andra viktiga personer runt målgruppen. Målet är att ge alla barn och unga som spelar dataspel förutsättningar att skaffa sig ett hälsosamt spelande.
Förstudie projektet
Just nu så befinner vi oss i förstudie fasen för ett regionalt psykisk ohälsa hos unga pojkar och män. Vill du deltaga i förstudie arbetet? hör gärna av dig till info@folkbildningsforenigen.se